SVØMMEKURS TIL BARN

GIF Svømming tilbyr svømmekurs til barn fra helt nybegynnere (Hval) til avansert nivå (Delfin/Hai).​

• Er du ikke sikker på hvilket kurs som passer best? Prøv nivåvelgeren eller ta kontakt for anbefaling

• Libadet og Rotnesbadet er kort vei fra Oslo (3-10 minutter)

hval instruction.jpg

HVAL - NYBEGYNNER

Hvalmerke-nivået fokuserer på kjernefunksjonen 'Dykke', som innebærer at man skal kunne dykke kroppen under vann. For å lære å svømme må man kunne oppholde seg under vann - dykke, og orientere seg der.

Usikker om dette nivået passer? Prøv nivåvelgeren

Påmelding skjer på Trygg i Vann. Der må du lage en bruker for å registrere barnet.

Det er alltid mulig å begynne etter kursstart!

SKILPADDE

Skilpadde-nivået fokuserer på kjernefunksjonen 'Flyte', som innebærer at man opplever oppdriften i vannet. Den bevisste opplevelsen av at vannet 'bærer' kroppen er helt sentral i svømmeopplæringen. Flytingen påvirkes av kroppens holdning, og ikke minst pusting. Forutsetningen for å flyte er at mest mulig av kroppen er under vann. Derfor følger flyting etter dykking.

skilpadde.jpg
pingvin2

PINGVIN

Pingvin-nivået fokuserer på kjernefunksjonen 'Gli', som innebærer at man flyter i bevegelse, enten under vann eller i overflaten. Det gir deltakeren mulighet til å erfare vannets motstandskraft. Å gli forutsetter at man kan holde pusten og flyte.

SELUNGEN

Selungen-nivået fokuserer på kjernefunksjonen 'Fremdrift', som innebærer at man skaper fremdrift i vannet ved hjelp av arm- og beinbevegelser. Målet er å nytte motstandskraften i vannet slik at bevegelsene fører til fremdrift.

selungen2.jpg
sel.jpg

SEL

På Sel-nivået har man fokus på svømmeartene crawl og rygg. Disse svømmeartene har deltakerne lært grovkoordinert på den grunnleggende svømmeopplæringen. På dette nivået tar vi det et steg videre, og arbeider med øvelser som gjør at deltakerne skal kunne svømme crawl og rygg finkoordinert.

SJØLØVE

På Sjøløve-nivået har man fokus på å lære bevegelsen i bryst og butterfly (delfinbevegelsen). Deltakerne har lite erfaring med dette fra den grunnleggende svømmeopplæringen, så det er viktig å arbeide med det grunnleggende på dette nivået.

sjøløve.jpg
delfin.jpg

DELFIN

På Delfin-nivået har man fokus på å lære teknikk i bryst og butterfly. Fra Sjøløve-nivået har deltakerne fått erfaring med delfinbevegelsen, som kjennetegner både bryst og butterfly. På dette nivået skal deltakerne få mer kjennskap med svømmeteknikkene i bryst og butterfly slik at de mestrer disse grovkoordinert.

For de større barna, kan vi også tilby svømmetrening på ulike nivåer. Se mer om de ulike partiene.

Svømmeopplæringen drives etter Norges Svømmeforbunds metodikk og pedagogikk